Evalueringsplan
Evalueringsplan for Jinnah International School
Skolens hensigt med evalueringsplanen udspringer fra ønsket om en samlet plan for, hvordan der på Jinnah International School arbejdes med evaluering. Målet er en tydelig og målrettet plan, der samtidig er refleksiv og undersøgende. Den skal medvirke til at sikre elevens samlede faglige/pædagogiske samt sociale niveau løbende udvikles og finpudses. Evalueringsplanen tager højde for, at respons og tilbagemelding fra modtageren er et vigtigt aktiverende princip i læringsprocessen. Den skaber grundlaget for en aktiv og engageret læringsproces.
Respons og forståelse samt udvikling er således gensidigt afhængige af hinanden i evalueringsarbejdet. Respekten for en ligeværdig og respektfuld dialog mellem læreren og eleven, skal være det bærende princip i evalueringsforløbet. Skolens evaluering skal leve op til gældende bestemmelser i loven om friskoler og private grundskoler. “Skolen skal regelmæssigt underrette eleverne og forældrene om sit syn, på elevernes udbytte af skolegangen.” Som led i undervisningen, skal skolen løbende foretage evaluering af, elevernes udbytte af undervisningen. Da skolens elever er tosprogede, lægges der stor vægt på, at udforme en evalueringskultur, der tager højde for dette.
Løbende evaluering. (§1b, stk 2)
- I den daglige undervisning evaluerer hver lærer, den enkeltes elevs standpunkt og udbytte af undervisningen.
- 3 gange årligt gives karakterer.
Opfølgning og vurdering
- Der afholdes årlige lærer-elevsamtaler forud for de to skole/hjem samtaler.
- Lærerne samles til pædagogiske dage, hvor elevernes testresultat evalueres.
- Der afholdes 12 årlige teammøder, hvor hver enkelt elev og klasse løbende evalueres af lærergruppen.
- I elevrådet på skolen inddrages eleverne i evalueringen af skolen.
Test & prøver
- Der afholdes to gange årligt i diagnostiske prøver i matematik og dansk.
- Terminsprøver i 8. og 9. Klasse.
- Formålet er at vurdere/ og dokumentere undervisningens udbytte og niveau hos eleverne.
Underretning til forældre. (§ 1b stk. 1 i friskoleloven)
- Tæt dialog mellem forældre og lærer.
- Et årligt forældremøde.
- To årlige skolehjemsamtaler. Yderligere holdes der løbende møder efter elevernes individuelle behov.
- Forældrebreve og anden relevant info.
- Ordinær generelforsamling.
Konklusion og opfølgning
Skolens tilsynsførende bekræfter, at elevernes standpunkt lever op til fællesmål. Skolelederen fører løbende tilsyn med at undervisningen lever op til ministeriets bestemmelser. Dels via lærernes årsplaner og regelmæssige drøftelser med lærerne, dels ved besøg i klasserne.