Traditioner

Traditioner på Jinnah International School

Vi er af den overbevisning, at traditioner er med til at styrke fællesskabet og skabe en større forståelse for pakistansk og dansk kultur.

Her er nogle af de traditioner, som jeres børn kan glæde sig til at opleve på Jinnah International School:

Pakistansk

Namaz
  • Mulighed for eftermiddagsbøn i vinterhalvåret.
12 Rabai al Awal
  • Mawid an Nabi, som er profetens fødselsdag.
Ramadan
  • Pynter op og tæller ned til Eid.
Eid al-Fitr
  • Lille eid fejres klassevis eller i fællesskab.
Eid al Adha
  • Store eid fejres klassevis eller i fællesskab.
Dansk/Pakistansk kulturfest
  • Fejres i december måned. Der vil være forskellige boder.
  • Elever, der har musik, vil synge og spille på instrumenter.
Markering af den 14. august
  • Vi synger Pakistans nationalsang og besøger ambassaden.

Dansk

Skolens motionsdag
  • Skolens motionsdag ligger i skolens sundhedsuge, hvor vi sætter fokus på sundhed og glæden ved motion.
Lejrskole
  •  Lejrskolen er obligatorisk for 8. og 9. klasse. Turen går skiftevist til Skagen og Ribe. Vi har valgt disse byer, da det er en god mulighed for at dykke ned i dansk kultur. I Skagen får eleverne bla. mulighed for at udforske Skagensmalerne. I Ribe, der er Danmarks ældste by, vil eleverne bl.a. opleve Vadehavet og Mandø. Eleverne glæder sig altid til turen. Opgaver, oplevelser samt egne erfaringer fra turene indgår i de prøveforberedende fag.
Minimum 2 udflugter pr. år pr. klasse
  • Her tager vi f.eks. i teateret, museum osv. Det er vigtigt, da det understøtter læringen, og børnene får gode kulturelle oplevelser ud af det.
Juleklip
  • Her julehygger vi med juleklip og julemusik.
Fastelavn
  • Børnene kommer i deres udklædning, og vi skal slå katten af tønden og kårer en kattekonge og kattedronning.
Karameldag
  • 9. klasses sidste skoledag inden prøverne med karamelkast, vandkamp og høvdingebold.
Skattejagt
  • Skattejagten holdes sidste skoledag, som arrangeres af 8.klasse.
Trivselsdage, demokrati og SSF
  • Indgår løbende i årsplanen samt uge 6.